Lekker  Ongedwongen    Gezellig  Onderweg
HOME » KERSENWEEKEND COTHEN

Dit was het Kersenweekend in Cothen

Deelname aan het Kersenweekend:

Gerard & Annie, An & Ab, Nicky & Herman, Peter & Nel, John & Gerda en Pieter & Tineke

Donderdag in de middag arriveerden 5 van de 6 deelnemende equipes bij stralend weer op het Kersenweekend dat gecoördineerd werd door Annie en Gerard. Alle equipes ontvingen informatie over de omgeving, en hoe kan het ook anders, een schaaltje met kersen. De avond genoten allen van het heerliijke weer, en onder het genot van een drankje werd gezamenlijk het programma voor het weekend ingevuld.

Vrijdag hebben allen een bezoek gebracht aan het fruitteeltbedrijf van Theo en Martine Vernooy in Cothen.

Op het bedrijf worden, naast de teelt van diverse appel- en perenrassen, ongeveer 45 soorten kersen geteeld. De kersen zijn allemaal verschillend van smaak, kleur en hardheid; van Oud Hollandse kersen-rassen tot de nieuwe kersenrassen.

Kersenmuseum, Landwinkel en Schenkerij " De Kersenhut"

In dit (interactieve) museum konden we kennis maken met de rijke historie van de kersenteelt waarbij begrippen als traditie, trots, cultuur, mooie verhalen, nostalgie en saamhorigheid terug te vinden zijn.In dit (interactieve) museum konden we kennis maken met de rijke historie van de kersenteelt waarbij begrippen als traditie, trots, cultuur, mooie verhalen, nostalgie en saamhorigheid terug te vinden zijn.

Een bijzonder aspect in dit museum is de afmijnzaal. Op 9 juni 1949 werd de fruitveiling van Wijk bij Duurstede in gebruik genomen.

Ondanks de cultuurhistori-sche waarde, de architec-tuur en authenticiteit, is het niet gelukt dit gebouw als Rijksmonument op te nemen. In 1999 is de gehele fruitveiling gesloopt maar zijn de veilingklok, de bankjes en het tegeltableau behouden gebleven. Deze cultuur-historische objecten hebben in “Het Kersen-museum” een nieuwe bestemming  gekregen.

In de afmijnzaal met de originele klok, bankjes en alle overige zaken speelden we het "veilingspel" en konden we daar ervaren hoe het is om te bieden.

Wie de beste zaken deed is me niet meer bekend, maar ik weet wel dat sommige kersen wel heel erg duur door ons werden ingekocht.

In de Landwinkel werd  nog wat ingekocht en buiten op de veranda genoten we verder van een drankje en een hapje.

Kersenpitspugen

Voordat we weer vertrokken kocht ieder voor zich nog enkele kilo’s kersen en op een speciale baan moest er natuurlijk nog geprobeerd worden de kersenpit zo ver mogelijk weg te spugen.

En er kon natuurlijk maar
1 winnaar zijn met een afstand van 12,7 meter

Na terugkomst op de camping waren inmiddels ook Tineke en Pieter geariveerd en er werd  tijdens het Happy Hour natuurlijk gemusiceerd door Gerard, ondersteund door ons allemaal als koor. De camping liep uit ! Men vroeg zich af of we van omroep MAX waren !

Aansluitend een gezamenlijke barbecue.

Het werd deze avond door het warme weer heel laat.

Zaterdag bezochten sommigen de rommelmarkt in Wijk bij Duurstede maar de meesten kozen er voor om zo lang mogelijk in de schaduw te blijven, voordat ze om 15.30 uur deelnamen aan de stadswandeling met gids in Wijk.

Er werd door de gids veel over “oud” Wijk verteld en weten we nu waarschijnlijk ook van wie Gerard afstamt.
Dat verklaart veel !

Ondanks dat de stadsgids steeds een schaduwrijk plekje opzocht voor haar verhaal was iedereen behoorlijk gesloopt door de hitte.
We waren dan ook heel blij na de stadswandeling bij het veel besproken stamcafe “ DE VAERT” van Gerard en Annie aan te komen.

Vol trots stelde Gerard zijn
gezelschap aan zijn bekenden voor als zijn vrienden. Unaniem verbaasden de Wijkse bekenden zich vervolgens dat Gerard vrienden had. Daarna kregen we de kwalificatie badgasten en was iedereen weer heel tevreden.
Na een paar gezellige uurtjes en nog verschillende “ bekkies af “  vertrokken we tegen 20.00 uur met de fiets, via de patatkraam, weer naar de camping.
Moe maar voldaan, en het werd ook deze avond weer heel laat.

Zondag op de fiets naar Doorn waar we de villa van de Duitse Keizer bezochten. Een rondleiding was niet mogelijk maar in elke kamer was een suppoost (allemaal vrijwilligers) aanwezig die ons geweldig van alle mogelijke informatie voorzagen. Tot onze grote verrassing bleken we na afloop 2 uur lang in de villa rondgewandeld te hebben.

Dat hebben we gevierd met een biertje op het terras van de Orangerie waarbij we een broodje kroket wensten. Dat kon alleen maar per portie van 2 kroketten besteld worden zodat we  moesten delen. Wel kregen we per portie 2 borden, maar geen bestek, uiteindelijk weer wel maar toen had deze en gene zijn kroket al handmatig in hapklare brokken gebroken, respectievelijk op de boterham platgeslagen. Hilarisch.

Via de rozentuin fietsen we onder leiding van Annie de toeristische route terug naar de camping.

Onderweg trakteren we onszelf op een heerlijk ijsje.  Het is een prachtige omgeving met veel kastelen en prachtige landhuizen.

Ondanks de aangekondigde onweersbuiten bleef het droog en werd het weer laat.

Maandag rond de middag nemen we afscheid van mekaar. Het is dan nog steeds droog! Nog een extra portie verse kersen halen in Cothen, voor thuis, en dan, als de regen eindelijk losbarst, de baan op en wegwezen.

Gerard en Annie, bedankt, het was geweldig. En Annie heeft alweer een ideetje voor een volgende keer! We kijken er naar uit.
Wil je reageren op dit verslag of het weekend,
schrijf dan  een bericht in het onderstaand reactieformulier.