Lekker  Ongedwongen    Gezellig  Onderweg
HOME » VERSLAG FREIENFELS 2015

FREIENFELS 2015

Een verslag gemaakt door Aad en Henny en aangevuld door Gerda en John over deze ridderspelen, de reis er naar toe en terug.

Foto's vergroot weergeven?

KLIK dan op de foto. Nogmaals klikken om weer terug te gaan!

Dit is het verslag van Aad en Henny van de reis naar de Ridderspelen 2015 in Freienfels.

Wij zijn later (dinsdag 28 april) dan de andere LOGO-isten op weg gegaan naar Duitsland.

Op de camperplaats in Andernach ontmoetten wij Hennie en Mia, die met hun nieuwe camper de maidentrip maakten.

’s Avonds bij het bekende restaurant “Zum Franziskaner” gegeten.

De volgende dag doorgereden naar de camperplek naast Kasteel Braunfels, waar John, Gerda, Herman                                                 en Leida al aanwezig waren.

Toevoeging Gerda en John

Wij startten de reis op vrijdag 24 april in Gelsenkirchen waar we onze Duitse Tikro-vrienden Wolfgang en Marion ontmoetten. Zaterdag 25 april bezochten we met hen het attractiepark Warner Bross Movieland. Zaterdagavond vertrokken we naar de camperplek Gelsenkirchen- Nienhausen.

Zondag 26 april op de fiets naar  Essen naar de oude Kokerei van het wereld erfgoed Unesco Zollverein voor een zeer interessante rondleiding met gids. Aansluitend op de fiets langs een groot deel van het erfgoed hier in Essen.

Enkele opnames van het Unesco Erfgoed in Essen

Bij terugkomst in Nienhausen hadden ook Herman en Leida de weg naar de camperplek (via  mileuzone) gevonden.

Maandag 27 april met ons allen op de fiets dwars door Essen waar we een bezoek hebben gebracht aan het Grugapark.

Dinsdag 28 april vertrokken we naar Sondern/Sauerland

voor een bootreis op de Biggesee.

Aansluitend naar de camperplek in Oberhundem waar we in 2002 (tijdens de rondreis van de PKV) zijn geweest en de kroegbaas ter plekke  een goede herinnering bij ons had achtergelaten.

Helaas bleek dat de goede man in 2012 was overleden.

Gezamenlijk hebben we in het restaurant met uitzichttoren (Rhein-Weser turm) genoten van een heerlijke maaltijd.

Woensdag 28 april. De bedoeling was om vandaag het Panoramapark ter plekke te bezoeken, maar helaas, het park was gesloten. We besloten daarom maar verder te reizen naar Braunfels waar we onze Tikrovrienden met het mooie kasteel en de prachtige Altstadt laten kennis maken. Terug op de camperplek namen we vervolgens afscheid van Wolfgang en Marion en vonden we aansluiting met Hennie en Mia en Aad en Henny.

Vervolg verslag Aad en Henny

Donderdag 29 april. ‘s Morgens hebben we o.l.v. gids Marcus het kasteel bezocht, weer met de grote sloffen over het parket gegleden en alle rijkdom aan schilderijen en meubelen bewonderd.

De 21e generatie van de Graven van Solms woont nog steeds in het kasteel, dus onze Amalia kan bij haar oudoom en/of achterneef uit logeren gaan.

’s Middags naar Freienfels en op “onze” berg gaan staan, Jan en Loekie, en later Rob en Janny waren ook present. Dit keer waren we met slechts 6 campers.

Vrijdag 1 mei, de 1e dag van de Ridderspelen, eerst een staatsiefoto gemaakt bij de oude muur, daarna naar de burcht.

Vagabundo, met 3 zonen, dochter Kristina en kleindochter, Labsal en het Tsjechische Album traden op. Nieuw was deze keer de Puppenspieler Jacob, hij vertelde in z’n eentje een spannend verhaal over Ridder Parcival, zijn paard, een lintwurm en een draak.

De kinderen én volwassenen leefden mee, vooral toen de draak heel opvoedkundig zei:

“Scheisse sagt man nicht”.

Vervolgens naar de markt beneden op het veld gelopen, ook weer erg leuk.

Zaterdag 2 mei, meer van hetzelfde in het zonnetje.

(bij een beker Dunkel Alt en Fladenbrot.)

’s Avonds naar het

Nachtturnier der Löwenritter.

Dit jaar waren er “verse” ridders, die zelfs met de “boot” gingen.

(Joost mag weten waarom en waarheen?)

Na het vuurwerk van onze “bommenlegger” op de burcht, volgde in de arena een vuurshow van “PA-LI-TSCHI”. Dit was echt fantastisch, overal vuur en vonken, terwijl de artiesten in hun zwarte kleding bijna onzichtbaar waren.

Zondag 3 mei, wij houden het voor gezien in Freienfels. Jan en Loekie en Rob en Janny gaan huiswaarts en wij gaan met 4 campers naar Weilmünster.

’s Avonds gegeten bij Kebaphaus Munzur; volgend jaar willen we er weer eten want de baas is op 1 mei jarig.

Maandags 4 mei, via Braunfels naar de camperplek in Leun, een mooi en ruim grasveld met het sanitair op een heuveltje. ’s Middags legden er 3 kano’s aan die de Lahn afvoeren, de mensen (met kinderen) bleven overnachten in tenten. Avontuurlijk hoor!

Dinsdag 5 mei, naar Wetzlar, o.l.v. een gids een stadswandeling gemaakt. Een prachtige stad met vakwerkhuizen, intieme pleintjes en de Dom uit de 13e eeuw.

Eind van de middag verder noordwaarts naar Frankenberg aan de Eder; mooie camperplaats bij het Hallenbad en de Edeka.

Woensdag 5 mei. ’s Ochtends in Frankenberg alweer een stadswandeling gemaakt, nu zonder gids. Wat vooral opvalt aan Frankenberg is het hoogteverschil in het stadje, je blijft klimmen en dalen op de kinderkopjes.

Het oude raadhuis uit 1509 heeft 10 torens en een klokkenspel; net een sprookjeskasteel. De stad ligt dan ook aan de Deutsche Märchen Strasse.

’s Middags naar Hemfurth-Edertal aan de Edersee, een prachtige weg langs de noordkant van het stuwmeer, naar camperplek Hemfurth.  John kon het niet laten de klimrekken van de jeugdbrandweer uit te proberen.

’s Avonds uit eten bij het enige restaurant dat geopend was; Landhotel Ederaue.

Donderdag 6 mei. ‘s Morgens met de EON-Standseilbahn naar de Peterskopf. Daar zijn 2 enorme waterbekkens ten behoeve van de stroomwinning uit waterkracht.

’s Middags naar het Boomkruinpad langs de Eder. Wij liepen over een mooi bospad van 750 m. en toen begon de Tree Top Walk op 30 m. hoogte. Zelfs Hennie ging genieten van het uitzicht over de Edersee, met in de verte Schloss Waldeck.

Nog even de Edertalsperre op de foto gezet en verder naar de camperplek in Wolfhagen.

Vrijdag 6 mei. ’s Morgens in het stadje met de fontein uit het sprookje van Grimm (de wolf en de 7 geitjes) rondgelopen.

Na de lunch afgereisd naar het (camper-) parkeerterrein in Warburg.

Eind van de middag naar de (beneden-) stad onder de Sackpoort door. Dit is het

oudste deel van de Altstadt. Daarna naar de Neustadt geklommen, die gedeeltelijk ook heel oud is.

Warburg is een heel ingewikkelde stad; je verdwaalt er erg snel.

Biertje gedronken bij de Griek, gegeten bij de Chinees, geluisterd naar een Duits bandje, dat optrad bij de Mei-feesten.

Zaterdag 7 mei hadden wij genoeg vakantie gevierd en gingen na de koffie weer huiswaarts. Zondag 8 mei met nog een overnachting in Rosendahl-Darfeld waren we weer thuis.

Het was een gezellige voorjaarsvakantie, lekker ontspannen, met over het algemeen best weer. Wij hebben toch nog 1117 km gereden in 13 dagen.

Henny & Aad

* * * * *

Vervolg Toevoeging Gerda en John

Na het vertrek van Aad en Henny zijn we met de overgebleven Logovrienden nog naar de jaarmarkt (met kinder- rommelmarkt) in Warburg geweest. Rond 15.00 uur vertrokken ook Herman & Leida en Hennie & Mia naar huis. We zijn deze zaterdag uiteindelijk toch nog in Warburg gebleven en hebben nog genoten van de verschillende optredens op het marktplein, o.a. ook van het optreden van deze entertainer met zijn terugblik muziekmodeshow.

Een aanrader voor hen die wat te vieren hebben ter herinnering aan “de goede oude tijd”. Hilarisch!

Zondag hebben wij nog t/m donderdag onze voorjaarsreis voortgezet.

Wij bezochten zondagmiddag het “Wildwaldpark “ in Vosswinkel en maakten daar een 9 km lange wandeling door het eeuwenoude bos.

‘s Avonds vertrokken naar Amsberg en daar ......,

Maandag in de Thermasole ”Nass” een hele dag in de zwembaden en sauna’s. We hebben genoten van het prachtige weer.

Dinsdag hebben we op de Möhnesee een 2 uur durende bootreis gemaakt en vervolgens zijn we doorgereisd naar Hamm. Hier in Hamm hebben we woensdag de prachtige dierentuin bezocht

Later die dag vertrokken we naar Waltrop waar we de indrukwekkende historische scheepslift aan het Dortmund-Ems kanaal en een museumboot bezochten.

De scheepslift werd op 11 augustus 1899 door Kaiser Wilhelm II ingezegend.

’s Avonds reizen we dan door naar de camperplek in Raesfeld.

Donderdag wandelen we rond Schloss Raesfeld en genieten weer van deze heerlijke dag. Dan zit onze voorjaarsvakantie er weer op. We zijn om 17:30 uur weer in Bocholt.

Ook wij hebben tijdens deze 21 dagen en de 889 km die we hebben gereden erg genoten van het mooie voorjaarsweer, het landschap, de bezoeken aan de steden en dorpjes en van de gezelligheid en de goede sfeer onder elkaar.

Volgend jaar gaan we bij goede gezondheid zeker weer.

Gerda & John

Klik hier om een tekst te typen.