Lekker  Ongedwongen    Gezellig  Onderweg
HOME » dit was Groningen 2018

RONDJE GRONINGEN

Op woensdag 30 Mei hebben we ons in Veendam op Borgerswold verzameld voor een rondje Groningen.
Op de eerste dag hebben we Veendam bekeken.
We werden om 2 uur door onze gids verwacht in het Veenkoloniaal Museum voor een rondleiding.
Daar hebben we het reilen en zeilen van de Veenkolonie bekeken.
We hoorden het verhaal van Veen, Stro en Karton maar ook van bekende Nederlanders zoals Aletta Jacobs, Anthony Winkler Prins en van de eerste multinational van Nederland Willem Albert Scholten.
We hebben nog een nachtje op Borgerswold geslapen.

De volgende dag zijn we verder gegaan naar Slochteren om er de Fraeylema borg te bekijken onder leiding van de gids.

De Borg is een museum Landgoed die al voor het jaar 1300 ontstaan is en het is een sober steenhuis met dikke muren maar hij was wel prachtig ingericht zo dat je je er een goede voorstelling van kon maken hoe hij er in de loop van de jaren heeft uitgezien.

We hebben op de camping gestaan waar we lekker in de boerenschuur hebben ge BBQ, omdat we een flinke onweersbui hadden.

De heren hebben goed hun best gedaan en het was alleen heel jammer dat Dinie na de BBQ is gevallen en daar bij haar schouder bezeerd heeft.

De volgende dag zijn we nadat we afscheid hadden genomen van Hennie en Dinie, die liever naar huis gingen om daar naar de dokter te gaan, verder gereisd naar Appingedam of naar Pingedam zoals Pieter en later wij dus allemaal zeiden.

Hier hebben we de hangende keukens boven het Damsterdiep en later toen het donker was de verlichte bootjes op de camping bekeken.

Na een rustige nacht was Leida jarig en na het ontvangen van de felicitaties en de leuke cadeautjes vooral de eigen geplukte bloemetjes hebben we eerst gezamelijk koffie gedronken met gebak.

Nu was het Hoogeland aan de beurt en via Spijk-Roodeschool-Uithuizermede en Usquert zijn we naar Warfum gegaan.

Daar heeft iedereen  het Openluchtmuseum Het Hoogeland op eigen gelegenheid  bezocht waarna de reis

verder ging naar de jachthaven van Ulrum waar we nadat ze onze camper hadden versiert  een verjaardags borrel hebben gedronken en de BBQ nog maar even hebben aangestoken voor een hapje.

In Ulrum hadden we de volgende dag een dag voor ons zelf om lekker te fietsen, boodschappen te halen of te luieren.

We hadden op de eerste dag allemaal een zakje Macaroni gekregen en die moesten we vandaag zelf koken zodat we gezamelijk konden eten.

Leida had een grote pan met saus gemaakt en een toetje gehaald en zo zaten we samen lekker te smikkelen in het schuurtje van de jachthaven.

Toen was het alweer dinsdag waarop we om half twaalf op de fiets stapten om naar de Theefabriek in Houwerzijl te gaan voor  een Leutje Grunneger Boer’nlunch.

We hebben heerlijk gegeten in de theeschenkerij en genoten van allerlei streekproducten en natuurlijk van de thee.

Na de lunch hebben we het theemuseum en de theewinkel nog bekeken waar wel 300 soorten thee te koop waren.

Nadat we terug gefietst waren en de boel hadden ingepakt zijn we naar Nuis gereden om te overnachten op de nieuwe camperplaats daar.(aanrader)

Dan is het alweer onze laatste reisdag en gaan we naar het Nationale Rijtuig Museum Nienoord in Leek waar we om 1 uur al door onze gids worden opgewacht. Hij heeft ons op onderhoudende wijze het museum de werkplaats de schelpengrot en de borg laten zien.De heren hebben nog het koetsierspak aan gehad met de hoge hoed en konden nog even het paard mennen.

Daarna gingen we weer terug naar Veendam en was ons rondje rond.

We hebben afgesloten met een gezellig etentje bij de plaatselijke Wok waarvoor Hennie en Dinie ook nog waren gekomen.

Nadat we afscheid hadden genomen van Gerard en Lidia die naar huis gingen ivm de bruiloft van hun dochter Ellis en Hennie en Dinie hebben we onder leiding van Pieter nog een rondje gefietst voor de vertering wat ook wel nodig was want we hadden allemaal flink getafeld.

Het weer was nog prachtig dus hebben we nog een poos met elkaar op het veld na zitten praten voordat we ons bedje opzochten voor de laatste nacht van het rondje Groningen.

De volgende morgen hebben we na de koffie afscheid van elkaar genomen waarna ieder zijn weg ging.

Wat ons betreft was het een fijne week met lieve leuke mensen en prachtig weer.

Allemaal bedankt voor de gezelligheid.

Groetjes Herman en Leida Wehkamp.